I Want to be a Major Player in Industry

Tuesday, December 14, 2010

Perjalanan Meniti Nafas Kehidupanku

 

Di usia kanak-kanak meningkat remaja....aku sebenarnya tidak mengerti apakah itu erti kepayahan..... Aku menempuh zaman hidup seperti dunia ini kepunyaanku...tanpa memikirkan apakah natijah dan pengertian hidup yang sebenar..... kerna aku insan jahil segalanya....Namun Keperitan mengajar aku menjadi lebih dewasa sebelum waktunya...Dengan keluarga yang besar....aku pula antara anak yang terawal di dalam keluarga....Tambahan pula orang tuaku bekerja sebagai pengawal sekolah di waktu malam...........Berbekalkan Motosikal Honda tuanya mengharungi kedinginan malam merentas jarak kejauhan sejauh hampir 100 km ....saban hari.... dengan keperitan membesarkan anak yang seramai 14 orang yang bernafas di dunia ini............. diatas keperitan itu.... orang tua ku mengambil upah ki kilang kelapa sebagai tambahan pendapatan.........
memelihara berekor-ekor kambing seingatku....... Saban pagi aku akan ke kilang kelapa bagi membantu orang tuaku dalam mencari sesuap nasi bagi menyara keluarganya....... mulanya kurasakan keseronokan,namun lama kelamaan aku keletihan..... kerna jam 12 tengah hari baru aku dilepaskan pulang kerumah.....berbasikal hampir 15km.... bukan kerana apa...kerna aku bersekolah di sebelah petang... bergegas pulang hanya untuk mandi dan kemudian barbasikal berbatuan lagi demi mencari ilmu bekalan hidup di kemudian hari..... dan saban petang juga aku bersama abang-abangku sempat menyabit rumput demi kambing-kambing kesayangan kami agar tidak kelaparan berserta bediangan unggun api bersalutkan tahi-tahi kambing sebagai campuran dan sisa makananya demi untuk menghalau nyamuk dan agas yang mengerumuninya.... malah saban tahun ku lakukannya bersama ahli keluarga yang lain demi keluarga kami yang tercinta....


No comments:

Post a Comment